Jaa:

Näkemyksiä

Suhtaudumme asiakaskokemuksen johtamiseen kokonaisvaltaisesti: meille se merkitsee liiketoiminnan arvoa – ei pelkkää teknologiaa – aina visiosta toteutukseen asti.

News
Tieto toimittaa Kalmarille globaalin sähköisen kaupankäynnin ratkaisun
kalmar_280.jpg
B2B-asiakkaille suunnattu ratkaisu mahdollistaa paremman digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisen ja hallinnan
Tieto toimittaa Kalmarille globaalin sähköisen kaupankäynnin ratkaisun
Kalmar on valinnut Tiedon kumppanikseen uuden yrityksille suunnatun sähköisen kaupankäynnin alustan rakentamiseen. Tieto kehittää Kalmarin maailmanlaajuisille B2B-asiakkaille suunnatun integroidun myynti- ja palvelualustan, jossa on mm. kehittyneet itsepalvelutoiminnot ja edistyksellinen käyttäjäkokemus. Toteutuksella Kalmar pyrkii kasvattamaan myyntiään verkossa ja keventämään myyntiin liittyvää hallintoa.

Kalmar, joka on osa Cargotecia, tarjoaa lastinkäsittelyratkaisuja ja -palveluja satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja raskaan teollisuuden käyttöön. Kalmar on valinnut Tiedon kumppanikseen maailmanlaajuisen varaosien verkkomyynti- ja palveluportaalin toteuttamisessa. Uusi ratkaisu on rakennettu SAP Hybris -teknologian avulla, ja se korvaa Kalmarin nykyisen sähköisen kaupankäynnin järjestelmän.  

”Tämä työkalu on asiakkaitamme varten. Asiakkaillemme tarjotaan moderni, käyttäjäystävällinen kokemus sekä pääsy heille kohdennettuun sisältöön operatiivisen tehokkuuden parantamiseksi entisestään. Uusi työkalu edistää digitalisoitumistamme sekä verkossa tapahtuvaa myyntiä. Olemme varmoja, että Tieto oli oikea valinta, sillä heillä on laaja kokemus digitaalisesta kaupankäynnistä sekä vankka ymmärrys SAP Hybris -alustasta”, sanoo Seppo Heino, Kalmarin aluejohtaja, Varaosat ja logistiikka.

SAP Hybris sähköisen kaupankäynnin alusta integroidaan Kalmarin toiminnanohjausjärjestelmään ja taustajärjestelmiin, joita toimittavat yritykset kuten SalesForce.

”Nyt solmittu sopimus on luonnollinen jatke pitkälle kumppanuudellemme Kalmarin kanssa. Osana Tiedon Industrial Experience -tarjontaa Tieto avustaa Kalmaria laajasti digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisessä ja hallinnassa. Fokuksessamme on valmistava teollisuus ja asiakaskokemuksen digitalisointi B2B-verkkokaupoissa ja tavoitteemme on myös kasvaa tällä alueella. Yhteistyö Kalmarin kanssa vahvistaa mainettamme alan johtavana yrityksenä”, sanoo Jaakko Hartikainen, Tiedon digitaalinen asiakaskokemus -yksikön vetäjä.

Tiedon tuotevalikoima kattaa sähköisen kaupankäynnin lisäksi kenttäpalvelutyökalut, mobiilipalvelut, analytiikan, asiakas- ja tuotetietohallinnan sekä asiakaspalvelun ja -työkalut, mukaan lukien integroidut kuin kokonaiskonseptitkin.

Tiedon Industrial Experience (https://www.tieto.com/industries/manufacturing/tieto-industrial-experience) -ratkaisu tarjoaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan asiakaspolun digitalisointiin B2B-yrityksille. Kun tämä yhdistetään Tiedon joulukuussa 2015 ostaman Smilehouse (https://www.tieto.fi/uutiset/tieto-ostaa-smilehousen-ja-kasvattaa-digita...)-yrityksen vahvaan osaamiseen monikanavaisesta digitaalisesta kaupankäynnistä, Tieto pystyy tarjoamaan kattavat työkalut digitaalisen asiakaskokemuksen hallintaan.

Lisätietoja:

Jaakko Hartikainen, Tiedon digitaalinen asiakaskokemus -yksikön vetäjä, puh. +358 443500 445, email, jaakko.hartikainen[at]tieto.com

Kalmar tarjoaa lastinkäsittelyratkaisuja ja -palveluja satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja raskaan teollisuuden käyttöön. Olemme edelläkävijä terminaalien automatisoinnissa ja energiatehokkaassa konttien käsittelyssä. Maailmanlaajuisesti joka neljäs kontti siirtyy Kalmar-ratkaisun avulla. Tehostamme jokaista kuljetustasi laajan tuotevalikoimamme, maailmanlaajuisen palveluverkostonmme avulla sekä kyvyllämme integroida terminaalien eri prosessit saumattomasti toisiinsa.  www.kalmarglobal.com

Kalmar on osa Cargotec-yhtiötä. Cargotecin myynti (Nasdaq Helsinki: CGCBV) vuonna 2015 oli yli 3,7 miljardia euroa, ja yhtiössä on 11 000 työntekijää. www.cargotec.com

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.com (http://www.tieto.fi/).

Share
Artikkeli
Uutinen
Tieto Suomen parhaimmistoa asiakaskokemuksen johtamisessa
cem_teaser.jpg
Tieto näkee asiakaskokemuksen yhtenä tärkeimmistä tulevaisuuden kasvun vauhdittajista
Tieto Suomen parhaimmistoa asiakaskokemuksen johtamisessa
Tieto sijoittui kuudenneksi tuoreessa tutkimuksessa, joka koski asiakaskokemuksen johtamista Suomessa. Tieto alkoi panostaa asiakaskokemuksen kehittämiseen vuonna 2014, ja näkee asiakaskokemuksen yhtenä tärkeimmistä tulevaisuuden kasvun vauhdittajista.

Vuoden 2014 alussa Tieto perusti ensimmäiset sisäiset start-upinsa, joista yksi oli Customer Experience Management (CEM) -liiketoimintayksikkö. CEM-yksikkö tarjoaa Tiedon asiakkaille palveluita ja ratkaisuja, joiden avulla ne voivat tuottaa saumattoman kokemuksen omille asiakkailleen. CEM-yksikön perustaminen oli lähtölaukaus myös Tiedon oman asiakaskokemuksen - eli kokemuksen, jonka Tieto yrityksenä luo asiakkailleen - kokonaisvaltaisemmalle kehittämiselle.

– Lukuisten tutkimusten mukaan asiakaskokemuksen hallinta kuuluu yritysten tärkeimpiin kilpailuetuihin, joten siihen ollaan valmiita investoimaan kaikilla aloilla. Tällä hetkellä työstämme kymmenien asiakkaiden kanssa niin CEM-strategioita kuin ratkaisuja yksittäisiin tarpeisiin, ja liiketoiminta kasvaa voimakkaasti. Onkin luontevaa, että Tieto panostaa myös omaan asiakaskokemukseensa. Tuore tutkimus todistaa meidän edistyvän siinä hyvin, toteaa Mikko Leinonen, Tiedon Customer Experience Management -liiketoimintayksikön johtaja.

Tieto sijoittui 74 suomalaisyrityksen joukosta kuudenneksi tuoreessa tutkimuksessa, joka koski asiakaskokemuksen johtamista Suomessa. Tutkimuksen suorittivat CXPA Finland ja Shirute. Tutkimuksessa arvioitiin yritysten asiakaskokemuksen johtamista esimerkiksi toiminnan laajuuden, kulttuurin ja työkalujen kannalta.

– Tiedolla on pitkä kokemus asiakaspalautteen keräämisestä, joten sen pohjalta ja CEM-yksikkömme esimerkkiä seuraten meidän oli hyvä lähteä kehittämään asiakaskokemustamme kokonaisvaltaisemmin. Käytännössä tämä tarkoittaa omien toimintatapojemme kehittämisestä asiakkaasta liikkeelle lähtien. Viimeaikaisten asiakaspalautteiden perusteella näemme, että johdonmukainen työmme alkaa vähitellen kantaa hedelmää. Tästä on varmasti hyötyä pyrkiessämme strategiseen tavoitteeseemme eli olemaan asiakkaiden ensisijainen vaihtoehto liiketoiminnan uudistamisessa. Siihen pääsemme vain ilahduttamalla asiakkaita, sanoo Teija Kuustonen, Tiedon Customer Experience and Insights -yksikön johtaja.

Asiakkuuskokemusten johtaminen Suomessa -tutkimus on toteutettu joka vuosi vuodesta 2011 alkaen, ja se perustuu maailmanlaajuisen tutkimukseen, jonka Temkin Group on suorittanut vuodesta 2000 alkaen. Tieto osallistui tutkimukseen nyt ensimmäistä kertaa.

Lisätietoja Suomea koskevasta tutkimuksesta: http://www.shirute.com/tiedotteet/cxpa-finland-teliasonera-ensimmaisena-...

Lisätietoja:
Mikko Leinonen, Head of Customer Experience Management, mikko.leinonen@tieto.com, +358 40 596 7726
Teija Kuustonen, Head of Customer Experience and Insights, teija.kuustonen@tieto.com, +358 50 360 6018

Share

Palvelut

Autamme yritystäsi liiketoiminnan muutoksessa hyödyntämällä toimialaosaamistamme, asiantuntijuuttamme sekä monipuolista innovaatioiden ekosysteemiämme.

  • CEM service advise
    • Digitaaliset strategiat
    • Uudet liiketoimintamallit
    • Toimialakonsultointi
    • Liiketoiminnan muutoksen suunnittelu ja hallinta
    • Projektinhallinta
    • Teknologiakonsultointi
    CEM service design
    • Co-creation
    • Konseptisuunnittelu 
    • Palvelumuotoilu
    • Käyttökokemuksen suunnittelu
    • Käyttöliittymäsuunnittelu ja käytettävyystestaus
    CEM service build
    • Verkkosivujen uudistaminen ja sisällön hallinta 
    • Digitaalinen kaupankäynti (B2B/B2C) 
    • Digitaalinen ja sosiaalinen markkinointi / Markkinoinnin automatisointi 
    • Digitaalinen analytiikka ja asiakastietojen hyödyntäminen 
    CEM solution run
    • Asiakasanalytiikka ja konversioiden optimointi
    • Palveluiden jatkuva ylläpito (SaaS, Hybrid, On-premise)  
         

Asiakkaat

Palvelumme kattavat asiakkaan koko ostoprosessin – tuottaen saumattoman asiakaskokemuksen visiosta arvontuottoon.

Asiakastarina
Indiska kehittää digitaalista asiakaskokemusta uudistuneen Indiska.com verkkokaupan avulla.
indiska.png
Henkilökohtaisempia tarjouksia ja palvelua uudistuneen verkkokaupan kautta
Indiska kehittää digitaalista asiakaskokemusta uudistuneen Indiska.com verkkokaupan avulla.
Ruotsalainen vähittäiskauppaketju Indiska tarjoaa lifestyle-tuotteita, kuten itse suunniteltua muotia ja sisustustavaroita. Nyt yritys on vienyt digitaalisen asiakaskokemuksen seuraavalle tasolle lanseeraamalla uudistuneen Indiska.com verkkokaupan. Tiedon toteuttaman ja SAP Hybris -järjestelmään perustuvan Indiska.com-verkkokaupan avulla asiakkaille tarjotaan mm. parantunut tuki mobiililaitteille, täysin uudistettu intuitiivinen ja nopea käyttöliittymä sekä uudistettu tilausprosessi. Tämä on Indiskan digitaalisen kehityksen seuraava askel.

Uusi sivusto on merkittävä askel Indiskan pyrkimyksissä tarjota asiakkailleen parempi ja joustavampi online-kokemus, joka pysyy mukana vähittäiskaupan lisääntyvässä digitalisaatiossa. Uuden sivuston ansiosta Indiskan on myös mahdollista tarjota asiakkailleen henkilökohtaisempia tarjouksia ja palvelua.

– Sähköinen kauppa kehittyy koko ajan ja muuttaa sekä perinteisen fyysisen myymälän että verkkokaupan rooleja. Tämän päivän asiakkaat haluavat saman kokemuksen kaikkien kanavien kautta, myös mobiilisti. Uuden sivustomme on yksi askel matkallamme omnikanavaiseksi kaupan alan toimijaksi, toteaa Indiskan digitaalisen liiketoiminnan johtaja ja verkkokaupan päällikkö Niclas Hemminger.

Sivusto on suunniteltu täysin uudelleen, ja se tarjoaa saman verkko-ostamisen kokemuksen sekä verkossa että mobiilissa.

– Hyvä mobiilikokemus on äärimmäisen tärkeää asiakkaista kiinni pitämiseksi, sillä yli puolet liikenteestä tulee mobiilikanavan kautta ja haluamme tehdä sekä selaamisen että ostamisen helpoksi. Uskomme, että tämän uuden ratkaisun avulla olemme ottaneet huiman harppauksen eteenpäin, Niclas Hemminger toteaa.

Uusi Indiska.com-verkkokauppa on Tiedon toteuttama. Alustan päivitys perustuu SAP Hybrisin uuteen versioon, joka vastaa paremmin sähköisen kaupan 3.0 vaatimuksiin ja vähittäiskaupan kasvaneeseen kiinnostukseen asiakaskokemuksen johtamiseen (CEM).

Tieto vahvisti viime vuonna asemaansa yhtenä Pohjoismaiden johtavana toimijana digitaalisen asiakaskokemuksen johtamisen alalla ostamalla Smilehousen, joka on Suomen johtava toimija monikanavaisen kaupankäynnin ratkaisuissa. Smilehouse on yksi Pohjoismaiden kokeneimmista SAP Hybris -toimittajista, ja yhteistyö Indiskan kanssa korostaa Tieto Retail Experience -konseptin jatkuvaa kasvua Ruotsin markkinoilla.

– Tämä projekti osoittaa, kuinka Smilehousen asiantuntemus yhdistettynä korkean volyymin sähköisen kaupan ratkaisuihin ja markkinoiden johtaviin CEM-ratkaisuihin mahdollistaa vähittäiskauppiaiden verkkosivustojen siirtämisen seuraavalle tasolle. Odotamme innolla pitkäaikaisen kumppanuuden luomista Indiskan kanssa sekä sen digitaalisen ostoskokemuksen parantamiseen tähtäävän strategian kehittämistä, toteaa Jaakko Hartikainen Tiedon asiakaskokemuksen johtamisen yksiköstä.

Lisätietoa saat ottamalla yhteyttä:

Jaakko Hartikainen, Director, Customer Experience Management, Tieto
Puhelin: +35 844 3500445 Sähköposti: Jaakko.Hartikainen@tieto.com

Fredrik Bergström, Principal Consultant, Customer Experience Management, Tieto
Puhelin: +46 (0)72-503 51 10 sähköposti: Fredrik.Bergstrom@tieto.com

Indiskasta

Indiska Magasinet AB on vuonna 1901 perustettu ruotsalainen vähittäiskauppaketju, joka tarjoaa ainutlaatuisen sekoituksen boheemia ja modernia muotia ja sisustustuotteita. Indiskan suunnittelijat rakastavat Intiaa, ja kaikki tuotteet suunnitellaan Tukholmassa. Indiskalla on tällä hetkellä 91 myymälää Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. www.indiska.com

Tiedosta

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi

Share
Asiakastarina
Ajantasaiset tuotetiedot tuovat kilpailuetua Oras Groupille
Oras
Tieto toimitti Oras Groupille modernin ja helppokäyttöisen inRiver PIM -järjestelmän.
Ajantasaiset tuotetiedot tuovat kilpailuetua Oras Groupille
“Saamme etulyöntiaseman kilpailijoihin nähden, kun tuotetietomme ovat jälleenmyyjiemme järjestelmissä täydellisiä ja ajantasaisia. Näin tuotteemme valitaan todennäköisemmin. Aiemmin tietojen päivitys vaati ison työn, emmekä siksi pystyneet tekemään sitä riittävän usein”, sanoo PDM Manager Kari Suojanen Oras Groupista.
Oras

Vesi- ja suihkuhanatuotteista tunnettu Oras osti vuonna 2013 saksalaisen Hansan, jolloin muodostui Oras Group. Tehokkaasti toimivan konsernin syntyminen on vaatinut toimintatapojen yhtenäistämistä. Osana isompaa muutosta Oras Groupissa on toteutettu tuotetiedon hallinnan projekti (Product Information Management, PIM), jonka tavoitteena on yhdistää kahden brändin tuotetiedot samaan järjestelmään sekä muokata kahden eri organisaation tuotetiedon hallinnan prosessit yhdenmukaisiksi.

Tieto toimitti Oras Groupille modernin ja helppokäyttöisen inRiver PIM -järjestelmän, johon tuotetiedot kootaan toiminnanohjaus-  ja perustietojärjestelmistä.

“Käyttöliittymä on todella käyttäjäystävällinen. Eri maissa työskentelevät ihmiset näkevät selkeästi tuotteiden tiedot, kieliversiot ja liitokset muualle. Aineisto on melkein käsin kosketeltavissa”, Suojanen kuvaa.

Uusi järjestelmä näkyy työntekijöiden arjessa. Manuaalinen työ vähenee, kun esimerkiksi tuotelistausten ja valikoimien päivittäminen asiakkaiden järjestelmiin on automatisoitu. Kaikkia tuotetietoja voi nyt käsitellä yhdessä paikassa ja samanlaisin prosessein, mikä hyödyttää myös markkinointia.

“Muokkaamme perustuotetietoja aina markkinoinnin näkökulmasta. Uudet tekstit, kuvat ja videot päivittyvät automaattisesti kaikkiin tuotetietoja sisältäviin materiaaleihin. Tämä lisää läpinäkyvyyttä asiakkaillemme ja yrityksen sisällä", sanoo Oras Groupin Digital Marketing Specialist Samuli Holmala.

Hyvin johdettu PIM-projekti piti kaikki vauhdissa mukana

Noin puolen vuoden PIM-projektin ensimmäisessä vaiheessa Tieto analysoi millaista Oras Groupin tuotetieto on, mistä sitä tulee ja teki tietojen pohjalta järjestelmän tuotetietomallin. Kun tuotetiedon perusta oli kunnossa, voitiin tehdä tekninen toteutus ja lopulta käyttöönotot. Projekti on sujunut erittäin hyvin, mistä kertoo myös asiakastyytyväisyysarvosana 3,8/4.

“Tieto on johtanut meitä projektin aikana sinne minne meidän pitääkin mennä. He ovat pitäneet projektin hyvin hallinnassa ja saaneet meidän sellaisetkin henkilömme pysymään vauhdissa mukana, jotka eivät ole niin IT-valveutuneita”, Holmala kiittää.

Jatkossa Oras Group ottaa PIM-järjestelmässä lisää moduuleita käyttöön. He voivat esimerkiksi hallita järjestelmän kautta molempien brändien verkkosivujen tuotetietoja ja hinnastoja sekä ajastaa markkinointikampanjoita. Myös uusia tuotetiedon kanavia lisätään tulevaisuudessa, mikä on kriittinen tekijä nykypäivän kilpailussa onnistumiseen.

“Säästämme aikaa, kun pystymme hallitsemaan markkinointikampanjoita aiempaa paremmin. Eri maiden yksiköt näkevät toistensa tekemiset, mikä on nyt ollut sisäisen tiedonkulun varassa”, Holmala kuvaa.

Kuvateksti: Samuli Holmala, Kari Suojanen ja Mika Malo Oras Groupista ovat olleet tyytyväisiä uuteen tuotetiedon hallinnan järjestelmään, joka on tehostanut työntekoa ja lisännyt läpinäkyvyyttä asiakkaille ja yrityksen sisällä.


Oras Group
Oras Group on talotekniikan vesikalusteiden markkinajohtaja Pohjoismaissa ja johtava yritys Manner-Euroopassa. Yrityksen tavoitteena on tehdä veden käytöstä helppoa ja ympäristöä säästävää. Konsernilla on kaksi vahvaa brändiä, Oras ja Hansa. Oras Groupin omistaa perheyhtiö, teollinen omistaja Oras Invest. http://www.orasgroup.com/

Haaste
Oras Group syntyi vuonna 2013, kun Oras ja Hansa yhdistyivät. Oras Group halusi yhtenäistää toimintatapojaan ja tehostaa arjen työtä yhdistämällä kahden brändin tuotetiedot samaan järjestelmään. Ajantasaiset tuotetiedot ovat kilpailuetu.

Ratkaisu
Tieto toimitti Oras Groupille modernin ja helppokäyttöisen inRiver PIM -järjestelmän, johon tuotetiedot kootaan toiminnanohjaus-  ja perustietojärjestelmistä. Projekti sisälsi tuotetiedon analysointivaiheen, tuotetietomallin rakentamisen, tekniset toteutukset ja käyttöönotot.

Hyöty
Ajantasaisten tuotetietojen ansiosta asiakkaat valitsevat Oraksen tuotteet todennäköisemmin, mikä tuo kilpailuetua. Yhteiset ja automaattisesti päivittyvät tuotetiedot tuovat Oras Groupille aika- ja kustannussäästöjä, kun manuaalinen työ vähenee ja tietojen hallinta helpottuu. Perustuotetietojen rikastaminen markkinoinnin käyttöön sekä markkinointikampanjoiden hallinta on aiempaa helpompaa ja nopeampaa.

Marjo Ylitolva
Solution Manager, Team Lead
+358406847509
Share
Top story
Elo luo uusia työhyvinvoinnin digitaalisia palveluja Tiedon XHubissa
Joni Tikkanen, Elo
Elo luo uusia työhyvinvoinnin digitaalisia palveluja Tiedon XHubissa
”XHub on auttanut meitä miettimään digitalisaatiota. Hankkeena se on tuonut konkretiaa ja ketteryyttä digitaalisten palveluiden kehittämiseen ja asiakaskokemuksen ymmärtämiseen”, sanoo Elon markkinointijohtaja Joni Tikkanen.

Jokainen yritys miettii tällä hetkellä digitalisaatiota – mitä se on ja miten sitä voisi parhaiten toteuttaa omalla toimialallaan. Nopeatempoinen nykymaailma vaatii yrityksiltä uudenlaista innovatiivisuutta. Digitaalisia palveluja on tarpeen kehittää jatkuvasti ja asiakkaiden erityistarpeet huomioiden.

Työeläkeyhtiö Elo lähti kehittämään työhyvinvoinnin digitaalisia palvelumalleja ja toimintatapoja Tiedon Experience Hub –innovaatio-ohjelman (XHub) avulla. XHubin perustana on nopea innovointi, ideoiden testaus ja validointi loppukäyttäjillä.

”XHub-ohjelma on mielenkiintoinen. Siinä yhdistyvät kaksi asiaa: käytännön ongelmien ratkaiseminen ja uudenlaisen kehittämistavan löytäminen. Samalla haluamme nähdä, miten organisaationa kykenemme toimimaan ketterästi”, Tikkanen kuvailee.

Innovointia verkostoissa ja avoimessa vuoropuhelussa

“XHubissa innovoidaan verkostoissa ja avoimessa vuorovaikutuksessa Elon asiakkaiden kanssa. Tämä tekee kehitystyöstä tehokkaampaa ja varmistaa, että uudet palvelut vastaavat käyttäjien tarpeisiin. Lisäksi kannustamme Eloa astumaan oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja tunnistamaan uusia liiketoimintamalleja myös oman toimialan ulkopuolelta”, toteaa liiketoimintakonsultti Fanny Vakkila Tiedolta.

Konkreettisesti XHub-ohjelman työvaiheet voivat sisältää esimerkiksi innovaatiotyöpajoja uusien kumppaneiden kanssa, suunnitteluprojekteja, palvelumuotoilua ja prototyyppien etsimistä hackathoneissa.

”Kaikki perustuu kokeiluun ja nopeaan palautteen saamiseen. Jos jokin ei toimi, valitsemme rohkeasti uuden suunnan. Näin tiedämme jo alkumetreillä, onko idea hyvä ja olisiko palvelulle oikeasti tarvetta”, Tikkanen kuvaa.

Tiedon asiantuntijat ovat ohjanneet kehitystyötä ja uutta työtapaa. Lisäksi Tieto on koonnut verkoston erilaisia toimijoita innovoimaan yhdessä Elon kanssa.

“Tieto on onnistunut löytämään hyvät tyypit, joilla on näkemystä sekä teknologiasta että digitaalisista palveluista. Tekeminen on nopeutunut, kun yhteistyökumppaneilla on ollut ymmärrystä toimintakentästä”, Tikkanen kiittää.

Työhyvinvointipalveluja yrittäjille

Digitaalisten ratkaisujen kehittäminen keskittyi alkuvaiheessa työhyvinvointiin ja tarkentui XHub-ohjelman edetessä Elon yritysasiakkaisiin. Elo on vakuutusten määrässä Suomen suurin yrittäjien työeläkevakuuttaja, joten tuleva ratkaisu palvelee suurta asiakaskuntaa. Yrittäjät hyötyvät digitaalisista palveluista, sillä heillä on tarve käyttää palveluita myös iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin Elolla ei ole tarjolla henkilökohtaista asiakaspalvelua.

“Olemme saaneet henkilökohtaisesta palvelustamme hyvää palautetta, joten on tärkeää miettiä, miten saisimme digitaaliset palvelut samalle tasolle”, Tikkanen tähdentää.

Tikkasen mukaan on ollut tärkeää, että loppukäyttäjiä eli yrittäjiä on ollut mukana kehitystyön jokaisessa vaiheessa. Lisäksi XHub on yhdistänyt Elossa liiketoiminnan eri osa-alueita.

“Sisäisesti XHub on ollut arvokas hanke. Se leikkaa läpi koko organisaation ja yhdistää työhyvinvoinnin asiantuntijat, IT:n ja liiketoiminnan kehittämisen. Kaikki ovat olleet innoissaan uudesta toimintatavasta ja oppineet paljon”, Tikkanen kertoo.

“Elon matkaa XHub-ohjelmassa on ollut upeaa seurata. Rohkeus ja innostus lähteä kokeilemaan uusia työskentelytapoja on ollut inspiroivaa koko XHub-tiimille”, Vakkila iloitsee.

Joni Tikkanen, Elo
Kuvateksti: Markkinointijohtaja Joni Tikkanen luo Elon brändiä raikkaassa keltaisessa ja sosiaalisen median puolella. Aihetunnisteella #elokehittää voi seurata XHubin etenemistä ja osallistua keskusteluun.

 

Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo

Elo on asiakkaidensa omistama työeläkeyhtiö, joka huolehtii asiakasyritystensä työntekijöiden ja yrittäjien lakisääteisestä työeläketurvasta. Elo on Suomen suosituin työeläkeyhtiö: suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 % on valinnut Elon työeläkevakuutuksensa hoitajaksi. Elo vastaa noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehtii 210 000 eläkkeensaajasta ja noin 20 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Haaste

Nykymaailma vaatii Elolta digitaalisia palveluja, jotka ovat asiakkaille hyödyllisiä. Niiden kehittäminen on kuitenkin perinteisesti vienyt aikaa ja vaivaa. Uuden, ketterämmän työtavan löytäminen tuli tarpeelliseksi.

Ratkaisu

Tieto Experience Hub –innovaatio-ohjelmassa uusia ideoita ja ratkaisuja etsitään, testataan ja validoidaan nopeasti yrittäjäkumppanien ja loppukäyttäjien kanssa. Ohjelman puitteissa Elo lähti kehittämään yritysasiakkailleen työhyvinvoinnin digitaalisia palveluja.

Hyöty

Uudenlaisen, ketterän työtavan omaksuminen auttaa Eloa kehittämään konkreettisia digitaalisia palveluja asiakkailleen. Nopea innovointi ja ideoiden testaus loppukäyttäjillä karsivat huonot ideat ja tukevat hyvän asiakaskokemuksen syntymistä.

Lue lisää Elo kehittää -projektista ja TIeto XHubista
Fanny Vakkila
Business consultant
+358401525777
Share

Ota yhteyttä

Jaa: