Näkemyksiä

Digitalisaation eteneminen vaikuttaa sekä meihin ihmisiin että organisaatioihin. Pilvestä tulee - yhdessä big datan, sosiaalisen median ja esineiden internetin kanssa - keskeinen tekijä yritysten menestykselle. Sen varaan rakennetaan ennen näkemättömiä tuotteita ja palveluita, jotka mullistavat jokapäiväisen elämämme. Tältä sivustolta löydät tietoa ja näkemyksiä siitä, mitä pilven avulla voi saada aikaan ja miten pilviratkaisut voivat vauhdittaa liiketoimintaasi.

Lataa ja lue
Blogi
Elämä mutkikas. Tieto OneCloud mutkaton.
clouds1_640.jpg
Tieto OneCloud hallitsee mutkaisemmankin pilvipalvelukokonaisuuden. Lue katsaus täältä.
Elämä mutkikas. Tieto OneCloud mutkaton.
Kuinka saat monimutkaisenkin pilvipalvelukokonaisuuden hallintaan ja selkeän kokonaiskuvan aikaiseksi?
 

Lue pilvipalveluihin perehtyneen Simo Nurmen kattava analyysi>>

clouds3_640.jpg

 

Simo Nurmi
Head of OneCloud Business Development, Finland
Share
Blogi
Unelmien pilvipalvelu OneCloud - kokonaiskuva yhdellä klikkauksella
erwin_blog_thumbnail.jpg
Nappivalinta on yksinkertainen pilven hallinta. Lue koko blogi täältä.
Unelmien pilvipalvelu OneCloud - kokonaiskuva yhdellä klikkauksella
IT-alalla uusia teknologioita ponnahtelee markkinoille jatkuvalla syötöllä. Osa niistä on ohimeneviä trendejä tai tyhjiä lupauksia. Me teemme lupauksista totta tarjoamalla kunnollisen ratkaisun pilvipalvelujen hallintaan.
erwin_blog_thumbnail.jpg
Tärkein oivallus pilvipalveluissa on helppous ja selkeys.

 

Paras vaihtoehto on yksi sovellus, joka tarjoaa kaikki pilven edut saman katon alla. Ratkaisu, joka ottaa huomioon alueellisen tietoturvasääntelyn sekä Pohjoismaissa että EU-alueella. Ratkaisu, joka jäsentelee vaikeaselkoiset sopimukset ja valuvat kustannukset helposti luettavaksi kokonaisuudeksi. Lue koko blogi täältä>>

 

 

Markus Melin
Head of Security Services
+358400941121
Share

Palvelut

Valmiit pilviratkaisut ja laadukas integraatio-osaaminen takaavat, että saat nopeasti kaikki hyödyt pilvestä. Palvelumme perustuvat syvälliseen asiakastarpeiden ja toimialojen tuntemukseen. Ne on kehitetty täyttämään toimialojen vaatimukset. Saat meiltä Pohjoismaiden kattavimman pilvipalvelukokonaisuuden. Uusin palvelumme on Tieto OneCloud, monipilviympäristön hallintapalvelu, joka tuo sinulle kaikki
pilven edut yhdessä ratkaisussa. Lue lisää palveluistamme alta:

Asiakkaat

Lähes 150 suurta pohjoismaista yritystä ja julkisen sektorin toimijaa on jo valinnut meidät kumppanikseen matkallaan kohti pilveä ja uutta digitaalista maailmaa. Alla heidän tarinoitaan ja kokemuksiaan.

Uutinen
Tieto jatkaa Eteran käyttöpalvelujen toimittajana
tieto_etera_cooperation_640.png
Tieto ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera ovat allekirjoittaneet sopimuksen käyttöympäristöjen ja palveluiden toimittamisesta vuoden 2021 loppuun saakka.
Tieto jatkaa Eteran käyttöpalvelujen toimittajana
Tieto ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera ovat allekirjoittaneet sopimuksen käyttöympäristöjen ja palveluiden toimittamisesta vuoden 2021 loppuun saakka.

Tavoitteena on kehittää jo käytössä olevia standardoituja pilvipalveluita sekä taata moderni, skaalautuva alusta Eteran liiketoiminnan muuttuviin tarpeisiin. Sopimuksella haetaan myös kustannustehokkuutta palveluiden tuottamisessa ja luodaan edellytykset järjestelmien ja teknologian uudistamiselle.

- Tieto on meille pitkäaikainen kumppani, joka tuntee ympäristömme vaatimukset ja pystyy kehittämään käyttöpalveluita siten, että pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin. Etera haluaa olla osa eläkealan ekosysteemiä, jossa Tiedolla on vahva rooli, kommentoi tietohallintojohtaja Janne Ruuska Eterasta.

- Tiedon ja Eteran pitkä yhteistyö on vahva perusta Eteran käyttöpalveluiden kehittämiselle. Sopimus myös vahvistaa asemaamme pohjoismaisella vakuutussektorilla. Laadukkailla palveluilla pystymme auttamaan asiakasta toimialan vaatimusten ja odotusten täyttämisessä, sanoo johtaja Christian Segersven Tiedosta.

Lisätietoja:
Christian Segersven, Vice President Tieto Financial Services christian.segersven@tieto.com, puh. 050 3112 486

Janne Ruuska, johtaja, tietohallinto, Etera
040 521 1144, janne.ruuska@etera.fi

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi

Etera on työeläkeyhtiö, joka huolehtii suomalaisten eläketurvasta. Kuuntelemme asiakkaitamme ja elämme mukana heidän rytmissään. Yli 50 vuoden kokemus erityyppisistä työsuhteista tekee Eterasta muuttuvan työelämän osaajan. Työskentelemme yhdessä asiakkaidemme kanssa suomalaisten työkyvyn edistämiseksi. etera.fi (http://www.etera.fi) kertoo enemmän.

Share
Uutinen
Ruotsissa Blekingen aluehallinto digitalisoi asianhallinnan Tiedon pilvipalvelulla
mats_brandt_640.png
Tieto on solminut Ruotsissa sopimuksen Blekingen aluehallinnon kanssa asianhallinnan digitalisoimisesta Tiedon Public 360-ratkaisulla.
Ruotsissa Blekingen aluehallinto digitalisoi asianhallinnan Tiedon pilvipalvelulla

Tieto on solminut Ruotsissa sopimuksen Blekingen aluehallinnon kanssa asianhallinnan digitalisoimisesta Tiedon Public 360-ratkaisulla. Tieto julkisti viime viikolla myös Suomen valtionhallinnon ottavan käyttöön saman ratkaisun VAHVA-hankkeessa.

Blekingen aluehallinnon siirtyminen omasta asianhallintajärjestelmästä pilvipohjaiseen ratkaisuun tekee tietojen käsittelystä nopeampaa, tehokkaampaa ja joustavampaa.

– Tiedon pilvipohjainen ratkaisu auttaa helpottamaan ja tehostamaan toimintaamme. Meillä on suhteellisen pieni organisaatio, joten tehokkailla työtavoilla on suuri vaikutus. Nyt pääsemme käsiksi kaikkeen tarvittavaan tietoon nopeasti ja helposti, mikä säästää työntekijöidemme arvokasta aikaa. Loppujen lopuksi on kyse tehokkaammasta asianhallinnasta ja paremmasta palvelusta kaikille alueen asukkaille, sanoo Ingrid Ljungqvist, Blekingen aluehallinnon kansliapäällikkö.

Palvelu perustuu Tiedon Public 360 -ratkaisuun, joka on standardoitu ratkaisu asiakirjan- ja asianhallintaan ja arkistointiin. Ratkaisua käyttää tällä hetkellä noin 450 julkishallinnon asiakasta Pohjoismaissa. Ratkaisu vähentää hallintoon käytettävää aikaa ja tehostaa työprosesseja.

– Olen iloinen, että Blekingen alue ottaa Tiedon ratkaisun käyttöönsä. Tämä sopimus osaltaan vahvistaa, että julkishallinto voi tallentaa tietoja pilveen, ja että se aktiivisesti tehostaa toimintojaan käyttäjäkokemus keskiössä. Parhaat käytännöt toteuttava tuotteemme on käytössä laajasti julkisella sektorilla Pohjoismaissa – Suomessa samaa tuotetta käyttää jo Valtiokonttori ja VAHVA-hankkeen edetessä käyttö alkaa ensi vaiheessa ministeriöissä, presidentin kansliassa ja oikeuskanslerinvirastossa, sanoo Leena Viljo, Suomen julkisen sektorin ja hyvinvointi -ja terveyspalveluiden toimialajohtaja Tiedosta.

Tiedon Public 360 -ratkaisu tulee aluksi Blekingen aluehallinnon käsittelijöiden ja projektipäälliköiden käyttöön. Jatkossa myös alueen poliittiset päättäjät saavat uuden järjestelmän käyttöönsä. 

– Sopimus on osa kattavaa modernisointi- ja digitointiprosessiamme, joka helpottaa tulevaa integrointiamme maakäräjien kanssa. Maakäräjillä on jo ennestään käytössään Tiedon asiakirjan- ja asianhallintajärjestelmä, Ingrid Ljungqvist kertoo.
Lisätietoja:

Leena Viljo, julkisen sektorin ja hyvinvointi- ja terveyspalveluiden toimialajohtaja, Tieto
Puh: 0400 609 458, sähköposti: leena.viljo[at]tieto.com

Ingrid Ljungqvist, hallinnollinen kansliapäällikkö, Region Blekinge
Puh: +46-455-305006, sähköposti: ingrid.ljungqvist[at]regionblekinge.se

Region Blekinge inspiroi, luo tilaisuuksia toisten kohtaamiseen ja vahvistaa Blekingen aluetta Ruotsissa ja Euroopassa. Yhdessä Blekingen alueen kuntien ja maakäräjien kanssa työskentelemme tehdäksemme alueesta houkuttelevamman vierailijoille, asukkaille ja yrittäjille. www.regionblekinge.se

 (http://www.regionblekinge.se/)Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi 

Share
Uutinen
Tieto jatkaa Folksamin tukemista IT-infrastruktuurin uudistamisessa
folksam_640.jpg
Folksam on jälleen valinnut Tiedon strategiseksi kumppanikseen tukemaan Folksamin digitalisoitumista.
Tieto jatkaa Folksamin tukemista IT-infrastruktuurin uudistamisessa
Folksam, yksi Ruotsin suurimmista vakuutusalan yrityksistä, on jälleen valinnut Tiedon strategiseksi kumppanikseen tukemaan Folksamin digitalisoitumista. Jatkosopimus on voimassa kolme vuotta ja kattaa sekä sovelluspalveluita että nykyisen IT-infrastruktuurin uudistamista.

Folksam jatkaaa infrastruktuurinsa ja sovellustensa modernisoimista Tiedon kanssa. Uuden sopimuksen myötä Tieto toimittaa Folksamille modernit ja kattavat IT-palvelut, joiden avulla luodaan edellytykset Folksamin IT-järjestelmien ja teknologioiden uudistamiselle ja uusien digitaalisten palvelujen toteuttamiselle. Tieto myös siirtää Folksamin IT-infrastruktuurin pilveen, mikä mahdollistaa kustannustehokkaat ja standardoidut ratkaisut esimerkiksi Tiedon Compliance Cloud -ratkaisun myötä.

– Avainasia meille päätöksessä on ollut  Tiedon kyky tarjota monipuolisia palveluja, joiden avulla Folksam voi jatkaa toiminnan digitalisoimista ja infrastruktuurin modernisointia varmalta ja luotettavalta pohjalta. Tieto ymmärtää tarpeemme ja pystyy toimittamaan ratkaisuja, jotka tuovat todellista lisäarvoja IT-toimintoihimme, sanoo Gunnar Fröderberg, Folksamin CIO.

– Haluamme olla aktiivisessa roolissa asiakkaan digitalisointiprosessissa ja olemme ylpeitä, että Folksam osoittaa tällä jatkosopimuksella jatkuvaa luottamusta toimintaamme ja yhteistyötämme kohtaan, sanoo Per Johanson, Tiedon Finanssipalvelut -toimialan johtaja.

Lisätietoja antaa:
Per Johanson, EVP, Head of Financial Services, Tieto
+46 76 821 20 29  per.johanson@tieto.com

Folksam on asiakasomisteinen vakuutusyhtiö, joka tarjoaa vakuutus- ja eläkesijoituspalveluja. Lähes joka toisella ruotsalaisella on vakuutus Folksamissa, ja yhtiö on yksi Ruotsin suurimmista varainhoitoyhtiöistä. Yrityksen visiona on tarjota asiakkaille varmuutta ja kestävää kehitystä. Lisätietoja osoitteesta www.folksam.se

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi

Share

Pilven tulevaisuus

Pilven tulevaisuus on toimialapilvissä. Ne ovat pilvipalveluita, jotka täyttävät kunkin toimialan erityistarpeet. Ne vastaavat toimialan yhteisiin haasteisiin ja noudattavat alan lainsäädäntöä ja prosesseja. Tulemme näkemään, miten toimialapilvien sisällä ja niiden välillä syntyy uusia liiketoimintamalleja ja kasvaa uusia tulovirtoja. Lue lisää pilven tulevaisuudesta.

Uutinen
Tieto lanseeraa uuden palvelun – pilven hyödyt nopeasti ja kustannustehokkaasti käyttöön
Teco
Tieto Enterprise Cloud Orchestrator (TECO)
Tieto lanseeraa uuden palvelun – pilven hyödyt nopeasti ja kustannustehokkaasti käyttöön

Tieto julkistaa tänään uuden pilvipalvelualustan, joka lyhentää merkittävästi uusien palveluiden käyttöönottoon tarvittavaa aikaa ja laskee kustannuksia jopa 20 prosenttia. Pitkälle automatisoitu ratkaisu on kehitetty yhteistyössä johtavien pohjoismaisten yritysten kanssa.

Tänään lanseerattava Tieto Enterprise Cloud Orchestrator (TECO) on yrityksille ja organisaatioille uudenlainen tapa tuottaa sovelluksia ja palveluita loppukäyttäjille. Uuden pilvipalvelualustan ansiosta yritykset voivat keskittyä kehittämään ja tuomaan tarjolle uusia sähköisiä palveluita ja tuotteita paljon nopeammin ja joustavammin.

Uusi palvelu automatisoi sovellusten elinkaaren hallinnan alusta loppuun. Samoin se automatisoi tarvittavan infrastruktuurin ja alustojen käyttöönoton. Näin se auttaa yrityksiä ja organisaatioita teollistamaan tietotekniikkansa ja vauhdittamaan prosessejansa.

- Digitalisaation edetessä näemme selkeän muutoksen kuluttajien käyttäytymisessä ja tarpeissa. Kuluttajat vaativat hyvää käytettävyyttä, milloin tahansa ja millä laitteella tahansa.  Yritysten puolestaan täytyy tuottaa  uusia innovatiivisia palveluita yhä nopeammassa tahdissa. Tiedon innovoima uusi pilvipalvelualusta muuttaa tavan, jolla yritykset kehittävät ja ylläpitävät sovelluksiaan. Se mahdollistaa yrityksille nopeamman innovoinnin, edullisemman palvelukehityksen ja liiketoiminnan tehostamisen – jolloin kuluttajat saavat uudet palvelut nopeammin käyttöönsä, kertoo Ari Karppinen,  Tiedon jatkuvista palveluista vastaava johtaja.

Aikaa ja rahaa säästyy – uudet palvelut käyttöön minuuteissa kuukausien sijaan

Uusi palvelu tekee mahdolliseksi integroida perinteiset IT-järjestelmät pilveen optimaalisella tavalla. TECO perustuu avoimiin standardeihin rajapintoihin (APIs), jolloin asiakasorganisaatio voi hyödyntää pilviekosysteemissä tarjolla olevia valmiita sovelluksia. Itsepalveluportaalin avulla asiakas voi tilata, valvoa ja seurata reaaliajassa käytössään olevia sovelluskokonaisuuksia, sekä tuoda hetkessä uusia sovelluksia ja päivityksiä loppukäyttäjille. Yritysten kehitysprosessit, jotka ennen veivät viikkoja tai jopa kuukausia, voidaan nyt automatisoida ja viedä läpi muutamassa minuutissa.

- Ensimmäiset TECO:n asiakaskokemukset osoittavat, että kehitysprosessien tehokkuus on kasvanut noin 40 prosenttia ja ICT-kulut laskeneet keskimäärin 20 prosenttia automaation ansiosta, jatkaa Ari Karppinen.

TECO kuuluu Tiedon kasvavaan valikoimaan digitalisointi- ja pilvipalveluja. Pilvipalvelut ovat Tiedon nopeimmin kasvavaa liiketoimintaa, ja vuoteen 2020 mennessä, arviolta noin 80 prosenttia Tiedon Jatkuvien palveluiden liikevaihdosta tulee pilvipalveluista. Tieto on Pohjoismaiden suurin pilvipalvelutoimittaja.

Lisätietoja:

Ari Karppinen, jatkuvista palveluista vastaava johtaja, Tieto
puh: 020 727 1137, sähköposti: ari.karppinen[at]tieto.com

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita. Tarjoamme myös tuotekehityspalveluita viestinnän ja sulautettujen teknologioiden alalla maailmanlaajuisesti. Vahvan toimialatuntemuksen, teknologiavision ja innovatiivisen ajattelun kautta Tieto innostaa ja haastaa asiakkaitaan löytämään uusia tapoja liiketoimintansa vauhdittamiseksi.

Tiedolla on vahva pohjoismainen perintö. Yhdistämme maailmanlaajuisen osaamisen paikalliseen läsnäoloon. Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.fi

Share
Uutinen
Tieto siirtää Alankomaiden suurimman luottokorttiyrityksen pilveen
Cloud
Toimialakohtaisten pilvipalveluiden kysyntä Euroopassa kasvaa
Tieto siirtää Alankomaiden suurimman luottokorttiyrityksen pilveen
Toimialakohtaisten pilvipalveluiden kysyntä Euroopassa kasvaa

Tieto on allekirjoittanut uuden sopimuksen Alankomaiden suurimman luottokorttiyrityksen International Card Servicesin (ICS) kanssa koskien kokonaisvaltaisen ja toimialakohtaisen pilvipohjaisen IT-ratkaisun toimitusta. Tiedon uusi pilviratkaisu on kehitetty rahoitus- ja pankkisektorilla toimivien yritysten tarpeisiin huomioiden erityisesti korkeat turvallisuus- ja sääntelyvaatimukset.

- Ratkaisevina tekijöinä olivat Tiedon ainutlaatuinen, alan tarpeisiin ja kysyntään räätälöity pilvipalveluratkaisu ja Tiedon turvalliset, Pohjoismaissa sijaitsevat datakeskukset. Ratkaisu parantaa kustannustehokkuuttamme ja antaa meille kyvyn vastata muuttuviin asiakastarpeisiin, sanoo Nico Lodewijk, ICS:n operatiivinen johtaja.

Tiedon toimittama ratkaisu sisältää työkalut ja sovellukset maksujen ja tilisiirtojen käsittelyyn ja asiakastietojen analysointiin käyttökohtaisella maksuperusteella. Se tarjoaa ICS:lle skaalautuvan ja tehokkaan kokonaisvaltaisen ratkaisun, joka vastaa rahoitusalan sääntelyvaatimuksia (PCI DSS -standardi). Ratkaisu merkitsee myös, että ICS voi laajentaa käyttöään tarpeen mukaan ja hyödyntää resurssejaan tehokkaammin.

- Olemme huomanneet, että toimialakohtaisten pilviratkaisujen kysyntä Euroopan rahoitussektorilla on kasvamassa. Tämä auttaa yrityksiä keskittymään ydinliiketoimintaansa ja kohdentamaan resurssejaan innovaatio- ja kehitystoimintaan. Ratkaisu tukee myös ympäristöystävällisempää tietotekniikkaa poistamalla ylikapasiteettia ja vähentämällä energiankulutusta, toteaa Tiedon pankkisektorin toiminnasta vastaava johtaja Vahid Zohali.

Tieto ja ICS ovat tehneet yhteistyötä luottokorttisektorilla vuodesta 2000. Uusi ratkaisu (Tieto Compliance Cloud - TiCC) on osa Tiedon yksityistä pilvipalvelutarjontaa, joka on räätälöity rahoitus- ja pankkisektorin tarpeisiin. Hyödyntämällä pilveä ICS voi vähentää pääomakustannuksia, kun sen ei tarvitse ylläpitää omia palvelimia ja IT-infrastruktuuria. Tämä virtaviivaistaa myös liiketoimintaprosesseja, kun yksi palveluntarjoaja toimittaa kaikki IT-sovellukset ja -järjestelmät.
Lisätietoja:

Vahid Zohali,  pankkialan liiketoiminnasta vastaava johtaja, Tieto
puh: +46 73 725 22 00, sähköposti: vahid.zohali[at]tieto.com

Thomas Bergström, asiakasvastaava, Tieto
puh: +46 70 979 08 22, sähköposti: thomas.bergstrom[at]tieto.com

Nico Lodewijk, operatiivinen johtaja, ICS
puhelin: +31 20 660 05 93, sähköposti: nlodewijk[at]icscards.nl

Tieto on Pohjoismaiden suurin tietotekniikan palveluyritys, joka tarjoaa täyden elinkaaren IT-palveluita. Tarjoamme myös tuotekehityspalveluita viestinnän ja sulautettujen teknologioiden alalla maailmanlaajuisesti. Vahvan toimialatuntemuksen, teknologiavision ja innovatiivisen ajattelun kautta Tieto innostaa ja haastaa asiakkaitaan löytämään uusia tapoja liiketoimintansa vauhdittamiseksi.

Tiedolla on vahva pohjoismainen perintö. Yhdistämme maailmanlaajuisen osaamisen paikalliseen läsnäoloon. Tiedon pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 13 000 ammattilaista yli 20 maassa. Tiedon liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa. Yhtiön osakkeet on listattu NASDAQ:ssa Helsingissä ja Tukholmassa. www.tieto.fi

International Card Services (ICS) on johtava luottokorttiasiantuntija ja Alankomaiden suurin luottokorttien tarjoaja. ICS:llä on yli 25 vuoden kokemus Visa- ja MasterCard-luottokorttien myöntämisestä, promootiosta sekä korttitapahtumien hallinnoinnista ja käsittelystä. ICS:n myöntämät luottokortit ovat maailman hyväksytyimpiä maksukortteja, ja niillä voi asioida kaikilla valuutoilla miljoonissa eri paikoissa eri puolilla maailmaa. Benelux-maissa on tällä hetkellä 3,5 miljoonaa kortinhaltijaa, joilla on ICS:n myöntämä luottokortti. ICS on ABN AMRO Bank (Netherlands) NV:n itsenäinen tytäryhtiö, jonka toimistot sijaitsevat Alankomaissa ja Saksassa. www.icscards.nl 

Share
Blogi
Kuinka kapasiteettipalveluita hankitaan tulevaisuudessa?
Cloud news thumbnail
Kapasiteettipalveluiden hankinnasta tulee paitsi helpompaa ja nopeampaa, myös tärkeää liiketoiminnan ketteryyden lisääjänä.
Kuinka kapasiteettipalveluita hankitaan tulevaisuudessa?
Tulevaisuudessa kapasiteettipalveluiden hankinnasta tulee paitsi helpompaa ja nopeampaa, myös tärkeä tekijä liiketoiminnan ketteryyden lisääjänä.

Niin pitkään kuin pilvipalveluista on puhuttu, skaalautuvuutta on pidetty yhtenä sen tärkeimmistä eduista. Käytettiinpä pilvipalvelua raa'an laskentatehon, tallennustilan ja kaistanleveyden tuojana tai korkeamman jalostusasteen ratkaisuna, esimerkiksi SaaS-palvelun muodossa, yritykset voivat pilven ansiosta maksaa palvelustaan tarkasti käyttönsä mukaan ja siten säästää rahaa.

Tämä on jo arkipäivää. Lähes mikä tahansa pilvipalvelun tarjoaja pystyy toimittamaan virtuaaliympäristön vain lyhyessä hetkessä, mikä on valtava edistysaskel vielä yhden tai kahden vuosikymmenen takaiseen tilanteeseen. Tuolloin uuden kapasiteettipyynnön käsittely saattoi kestää viikkoja. Pyyntö siirtyi tiimistä toiseen, kun ne käsittelivät laitteiston hankintaa, käyttöjärjestelmän asennusta, tallennustilaa, varmuuskopiointia ja niin edelleen. Lopulta asiakasyritys sai uuden palvelimen käyttöönsä. Pilvipalvelun ja virtualisoinnin ansiosta prosessi on nyt paljon nopeampi ja toimii monesti itsepalveluna.

Palvelut kehittyvät kuitenkin jatkuvasti. Me Tiedossa uskomme, että kapasiteettipalveluiden hankinnasta tulee pian entistäkin helpompaa ja nopeampaa. Yhdistämällä virtualisointi- ja automatisointiteknologioita, voidaan tarjota asiakkaille tehokas tapa hankkia tarvittava kapasiteetti reaaliaikaisesti.

Tästä seuraa, että kapasiteetista tulee tärkeä ketteryyden ja innovaation lähde – väline, jonka ansiosta yritykset voivat reagoida erittäin tehokkaasti liiketoimintaympäristön muutoksiin ja minimoida muutoksista johtuvat keskeytykset palveluissaan.

Ketteryyttä reaaliaikaisesta kapasiteetista  

Jotta ymmärrämme, miten IT-kapasiteetista voi tehdä ketteryyden lähteen, miettikäämme hetki niitä etuja, joita pilvipalvelun skaalautuvuus tuo tullessaan. Esimerkiksi verkkokauppayritys saattaa tarvita paljon enemmän kapasiteettia joulun aikaan kuin muina aikoina vuotta, tai verkkopeliyritys voi joutua varautumaan suureen määrään uusia pelaajia aina, kun se julkaisee uutta sisältöä.

Nykyään kapasiteetin skaalaus on nopeaa, mutta ei kuitenkaan automatisoitua. Teknisesti se olisi kyllä jo toteutettavissa. Pian ei ole mitään estettä sille, että organisaatiot pystyttävät täysin automatisoituja, älykkäitä palveluympäristöjä, jotka hankkivat kapasiteettia reaaliaikaisesti aina tarpeen mukaan.

Verkkokaupan ja verkkopeliyrityksen tapauksissa on siis aivan mahdollista, että ne voivat parin vuoden kuluttua määritellä ennustavan analytiikan avulla tarkkaan, miten paljon

kapasiteettia ne milloinkin tarvitsevat, ja ottaa palvelimia käyttöön tai poistaa käytöstä automaattisesti.

Olennaista on, että kapasiteettia voidaan hankkia useista eri lähteistä, myös julkisilta pilvipalvelun tarjoajilta silloin kun se soveltuu tarkoitukseen. Tällaisessa hybridiympäristössä automaattinen skaalaus pystyy sekä vastaamaan organisaation määrällisiin kapasiteettitarpeisiin että sovittamaan yhteen muut palvelun laatua koskevat vaatimukset. Eri pilvipalvelutoimittajat tarjoavat erilaisia palvelutasosopimuksia, erilaisia hinnoittelumalleja ja tietosuojaratkaisuja. Kuvittele IT-ratkaisu, joka osaisi tarjota automaattisesti juuri oikeanlaisen, tiettyä erityistä kapasiteettitarvetta vastaavan palvelun!

Jos verkkokauppa tarvitsee erittäin suuren määrän kapasiteettia esimerkiksi joulun aikaan, se voisi hankkia palvelunsa kustannustehokkaimmilta julkisten pilvipalvelujen tarjoajilta automaattisesti ja reaaliaikaisesti, ja samaan aikaan varmistaa, että toiminnan kannalta kriittiset infrastruktuurielementit ja lainsäädännön vaatima data säilyvät kotimaisilla palvelimilla.

Liiketoiminnan jatkuvuuden ja innovoinnin lähde

Reaaliaikaisella kapasiteetin hankintamallilla on myös muita hyötyjä. Yksi niistä liittyy liiketoiminnan jatkuvuuteen: jos vaikkapa jokin yrityksen käyttämistä konesaleista lakkaisi toimimasta, palvelun keskeytyksen voisi minimoida, jos liikenne uudelleenohjautuisi automaattisesti kolmannen osapuolen pilvipalveluympäristöön.

Ehkä vielä tärkeämpää on, että hankintaprosessin nopeutuminen voi myös parantaa kykyä innovoida. Organisaatio voisi esimerkiksi pystyttää kopion tuotantoympäristöstään vain muutamassa sekunnissa, ja saada sillä tavoin nopeasti käyttöönsä testiympäristön, jota ylläpidetään vain niin kauan kuin uuden sovelluksen kehittäminen vaatii.

Yritysten innovaatiotoiminnan kustannukset laskevat pieneen osaan entisistä, kun niiden ei tarvitse maksaa kehittämisympäristöistä, jotka eivät ole käytössä. Samalla yritykset voivat nopeuttaa uusien tuotteiden ja palveluiden tuomista markkinoille, kun ympäristöt saadaan pystyyn heti tarvittaessa.

Kapasiteetin hankinta hybridiympäristössä

Uudessa toimintamallissa on kuitenkin omat haasteensa. Suurin ongelma on ehkä siinä, että kun jokin menee vikaan organisaation monimutkaisessa, kymmenistä eri konesaleista ja julkisista pilvipalveluista koostuvassa hybridiympäristössä, ongelman aiheuttajaa voi olla hyvin vaikea löytää.

Tähän on toki hätäratkaisuja. Kun kapasiteetin hankintajärjestelmä toimii reaaliaikaisesti, tärkeä ympäristö on mahdollista kopioida ja siirtää toiselle alustalle sekunneissa, jolloin vikatilanteesta johtuva mahdollinen katko jää lyhyeksi. Jos ongelma johtuu julkisen pilvipalvelun tarjoajasta, asiakasorganisaatio ei kuitenkaan pysty itse juurikaan vaikuttamaan ongelman ratkaisuaikaan.

Kokonaiskustannukset voivat myös olla yksi haaste. Kun yritykset käyttävät julkisia pilvipalveluita, ne huomioivat useimmiten vain tallennuksen kustannukset, mutta eivät ajattele, kuinka paljon niille maksaa säännöllinen tietojen siirtäminen pilvipalvelusta toiseen, mikä voi vaikuttaa suuresti palvelun kustannustehokkuuteen kokonaisuudessaan.

Näihin ongelmiin ei ole olemassa helppoa ratkaisua. Joka tapauksessa ne osoittavat, miten hyödyllinen top down -lähestymistapa on reaaliaikaisessa kapasiteetin hankintaratkaisussa. Sen ansiosta voi luotettavasti nähdä, miten paljon laskentatehoa, tallennustilaa ja kaistanleveyttä tiettynä aikana käytetään ja mistä se on peräisin - toisin kuin tilanteessa, jossa eri liiketoimintayksiköt tekevät omia suunnittelemattomia hankintojaan.

Tällaista hybridiratkaisua ei ole helppo rakentaa ja hallita itse. Mutta sen voisi ostaa kokonaispalveluna luotetulta IT-kumppanilta, joka toimisi orkestroijana, integraattorina ja välittäjänä. Asiakasorganisaatio saisi yhdestä paikasta kaiken tiedon ja välineet, joilla hallita monimutkainen, hybridi pilvipalveluympäristönsä.

Tiedon seuraavan sukupolven kapasiteettipalveluissa on tavoitteena yhdistää mahdollisimman monta pilvipalveluinfran lähdettä yhdeksi kokonaisuudeksi ja tarjota se asiakkaillemme helpolla tavalla. Pakettiin kuuluu omalla äidinkielellä saatavat tukipalvelut, kattavat automatisointi- ja analyysivälineet sekä yksi ainoa lasku, jolla kaikki hoituu.

Kapasiteetti on kaikkien muiden pilvipalveluiden ytimessä

Lopuksi on hyvä muistaa, että tapa hankkia IT-kapasiteettia on kaiken kaikkiaan muuttumassa. Nykyään yritykset eivät yleensä enää osta pelkkää tallennustilaa, vaan pidemmälle kehitettyjä ratkaisuja, joissa kapasiteetti on yhtenä osana, esimerkiksi SaaS-palveluita. 

Kaaviosta näkyy, miten uskomme kapasiteettia hankittavan tulevaisuudessa:

capacity_embedded_2.jpg

Reaaliaikainen kapasiteetinhankinta tuottaa arvoa läpi koko IT-toimitusketjun. Se on yhtä hyödyllinen yrityksen loppukäyttäjälle kuin vaikkapa kolmannen osapuolen sovelluskehittäjälle, joka haluaa valloittaa markkinat uudella pilvipalvelusovelluksellaan. Koska kapasiteetista on tulossa perusvälttämättömyys, nopea ja ketterä hankintamalli tarjoaa kaikille kilpailuetua.

Lataa White paper "Tieto Cloud Server - Fast and agile cloud capacity to meet new business demands".


Kari Tapanen
Senior Business Developer
+358207255307

 
Lue lisää pilvipalveluistamme
Kari Tapanen
Senior Business Developer
+358207255307
Share

Ota yhteyttä

CAPTCHA
We use CAPTCHA test to tell humans and computers apart. Please mark the checkbox to submit the form.