Digi-sote vaatii ajattelun muutosta

Vuoden aikana on tuskin ollut päivää ilman digitalisaatio- ja sote-uudistus -otsikoita mediassa. Tärkeitä aiheita. Vaikka ne ovatkin kaksi täysin eri asiaa, muuttavat molemmat elämäämme sosiaali- ja terveydenhuollon parissa. Digi ja sote voidaan nähdä kokonaisuutena, jolla parannetaan elämänlaatua. Ne voidaan nähdä myös haasteina, jotka vaativat meitä muuttamaan ajatteluamme.
heikki-veinola-tieto_720.jpg

Heikki Veinola

Syksyllä linjattu sote on valtakunnallisesti johdettu hallinnon uudistus, joka voi vielä muuttuakin – politiikassa kun kaikki on mahdollista. Digitalisaatio ei kuitenkaan odottele, se on jo pysyvästi osa elämäämme.

Avoimia kysymyksiä riittää: Ovatko palveluiden keskittäminen ja väistämättä etäännyttäminen asiakkaan etu? Jos hallituksen esittämä potilaan valinnanvapaus toteutuu, palveluntuottajan ykköshaasteita ovat kuinka tarjota parasta ja vaikuttavinta hoitoa ja palvelua sekä parhaan asiakaskokemuksen? Entä onko palvelu kustannuskilpailukyinen tavoiteltavaan laatuun ja hyötyyn nähden? Yhteisvastuullisesti vastaamme käytännön tasolla näihin kysymyksiin.

Rajattomasti mahdollisuuksia uusiin innovaatioihin

Digitaaliset palveluprosessit ovat jo tätä päivää sosiaali- ja terveydenhuollossa. Moni asia hoidetaan tietoteknisesti, mutta tämä on vasta alkua. Digitaalisuus mahdollistaa disruptiivisen innovoinnin ja uusien mahdollisuuksien etsimisen. Digitaalinen asiakaskokemus osoittaa maailman muuttumisen, esimerkkinä ajanvarauksen siirtyminen puhelinvarauksesta netti- ja mobiilipalveluihin.

Entä jos tulevaisuudessa saat automaattisesti kutsun palveluun ennen kuin tiedät edes sitä tarvitsevasi? Erilaiset etämittaukset, hyvinvointitietojen hyödyntäminen ja päätöksentekoalgoritmit mahdollistavat sen. Ehkäpä myös laatu- ja kustannusmittarit ohjaavat sinut oikeaan palveluun maksukykysi ja elintapojesi perusteella. Tai jospa tavoitat palvelut kotoa käsin ja palvelurobotti asioi puolestasi netissä?

Digistrategia on tapa toimia arjessa

Kun sote on valmis, on tilaaja- ja tuottajaorganisaatioita huomattavasti nykyistä vähemmän. Organisaatiokoon kasvaessa myös riskit kasvavat. Valitseeko kansalainen sinun palvelusi, vaikka olet investoinut siihen mittavasti? Nykymalliset hankkeet ja pilotoinnit eivät enää toimi ketterän kaverin porskuttaessa ohi ratkaisuillaan, kun omia vasta käynnistellään.

Asiakkaan, potilaan ja ammattilaisen perustarpeet pysyvät pitkälti samoina. Palveluja kulutetaan ja potilas- ja asiakastiedoille tarvitaan paikka. Ammattilaisella on oltava kaikki päätöksentekoa tukevat järjestelmät helposti käytössään oikeiden päätösten tekemiseksi. Käytettävyydestä ei voi tinkiä.

Uudistukset ovat aina myös ajattelutavan muutoksia. Meidän on nähtävä eteenpäin siten, että nyt tehdyillä ratkaisuilla on jatkuvuutta. Ratkaisujen, myös digitaalisten, on oltava osin pysyviä ja toisaalta niiden on mahdollistettava jatkuva muutos. Digitalisaatio ei ole enää IT-yksiköiden omaisuutta vaan osa kaikkea tekemistä muuttuvassa maailmassa. Digitalisaatiostrategia on yhtä kuin tapa toimia arjessa, ja siksi myös yksi johtamisen kulmakivi niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.

Digi-sote haastaa meidät kaikki tavoittelemaan uutta ja muuttumaan. Mahdollisuuksia riittää. Tehdään tulevaisuus yhdessä.  

Julkaistu: 22.2.2016

Share