Kansalainen saattaa pelastaa henkesi - Ensivastepalvelu viranomaisten avuksi

Kollegalleni Ailalle tapahtunut uhkaava mutta onnellisesti päättynyt tapahtuma sai minut ajattelemaan laajemmin kansalaisten taitojen hyödyntämistä viranomaisten avuksi.

Aila oli kotonaan alakerrassa ja kyläilemässä oleva miniä nukuttamassa vauvaa talon yläkerrassa. Aila puuhaili keittiössä ja päätti syödä appelsiinin. Appelsiini oli jo hiukan kuivahtanut, mutta hän istahti sitä kuitenkin syömään. Hetken kuluttua yksi pala tarttui nieluun. Se ei mennyt alas, eikä tullut ylös. Henki ei kulkenut. Aila yritti yskiä ja köhiä. Kännykkä oli pöydällä, mutta hän ei voinut soittaa, kun ääntä ei kuulunut. Hän ei jaksanut kiivetä portaita yläkertaan, eikä voinut huutaa apua. Aila joutui paniikkiin. Tässäkö minun elämäni nyt oli?

Timo Rauhamäki, Tieto
Timo Rauhamäki, Tieto

Onneksi miniä oli vastikään käynyt ensiapukurssin ja nähnyt siellä tukehtumisesta esitetyn videon. Hän oli huolestunut alakerrasta kuuluvista äänistä ja syöksyi alas portaita. Kolmas Heimlichin otteella tehty rutistus sai appelsiinin palan lentämään ulos. Karmea tilanne oli yhtä nopeasti ohi kuin se oli alkanutkin.

Tapahtuma osoittaa turvallisuusaktiivisten ensiapukoulutettujen kansalaisten merkityksen jokapäiväisessä elämässämme mitä konkreettisimmalla tavalla. Mitä jos Ailan miniä ja hänen ohellaan muutkin ensiapukoulutusta saaneet turvallisuusaktiiviset kansalaiset voisivat ilmoittautua osaksi hätäkeskuslaitoksen hallitsemaa vastetta – yhden naisen tai miehen yksiköksi - jonka hätäkeskus voi hälyttää onnettomuuspaikalle, kun hädässä oleva tarvitsee vasteessa mukana olevan kansalaisen osaamiseen korreloivaa apua?

Uskon, että tällaisia henkilöitä todella löytyy ja maailman turvallisuushaasteita yhä enemmän sisältävä kehitys edistää osaltaan turvallisuusaktiivisten kansalaisten auttamismotivaatiota. Käytännössä tarvittaisiin luotettava tunnistautumisratkaisu ensivastepalveluun ilmoittautuville kansalaisille, heidän vastekyvykkyytensä rekisteröinti ja seuranta sekä välineistö ilmoittaa hätäkeskukselle helposti milloin on mukana vasteessa satelliittipaikannettavissa olevana yksikkönä ja milloin vapaa palveluksesta.

Aktiiviselta kansalaiselta tämä edellyttäisi älypuhelimen vastesovelluksineen. Viranomaisten tekniset ratkaisut tämän tyyppisen kansalaispalvelun digitalisoimiselle ovat jo pitkälti olemassa ja ne tulisi toteuttaa Hätäkeskuslaitoksen kansalaispalvelujen laajennuksena.         

Suomen turvallisuusajattelun ytimessä on kokonaisturvallisuus. Tämä kokonaisturvallisuus kehittyy parhaiten jatkuvalla ja määrätietoisella yhteistyön syventämisellä. Milloin aktiivinen osaava kansalainen voisi olla osa viranomaisen hallitsemia ja hälyttämiä vasteresursseja ja millä edellytyksillä? Vapaaehtoisjärjestöjen osalta aktiivisten kansalaisten osallistamisen kehityspolku on ollut jo kauan olemassa sopimusperiaatteella ja parhaan käsitykseni mukaan toiminta on myös ollut hyvinkin tuloksellista.

Voin kuvitella tulevaisuudessa sairauskohtauksen massaseminaarissa, jossa lähin yksikkö tulee ovesta paikan päälle 3 minuutin sisällä hätäpuhelun alkamisesta, riisuu takkinsa ja ryhtyy rauhallisin ja määrätietoisin ottein elvyttämään sairauskohtauksen saanutta sekä ohjaamaan muita apuaan tarjoavia. Muutama lisäminuutti tuon jälkeen paikalle saapuvat myös ensihoitajat.

Tähän kansalaisten vasteeseen kytkemisen mahdollisuuteen olisi mukava saada  Hätäkeskuslaitoksen näkemys.

Share

Ota yhteyttä

Timo Rauhamäki
Customer Executive
+358207257439