Valjasta SAP-järjestelmäsi älykkään yrityksen ytimeen

Kokemuksia SAP Experience Centeristä

Onko tekoäly uhka vai mahdollisuus? Kehruu-Jenny mullisti aikanaan tekstiiliteollisuuden ja samantyyppistä murrosta olemme todistamassa tänä päivänä tekoälyn ja robotiikan kehittyessä huimin askelin. Samalla tavoin teollisen vallankumouksen aikoihin pelättiin, että työt loppuvat.   Tuotteet tulivat kuitenkin yhä useamman ulottuville, kysyntä kasvoi ja syntyi kokonaan uusia töitä ja teollisuudenaloja.

Meneillään olevasta teknologiamurroksesta on käytetty nimeä neljäs teollinen vallankumous ja älykkyyden aikakausi. Mitä tämä murros tarkoittaa SAP:ia käyttäville yrityksille? Miten järjestelmän voi valjastaa palvelemaan muuttuvassa maailmassa?

Auli Peltola

Strategian ytimessä softa

SAP on avannut Pohjoismaiden oman Experience Centerin Kööpenhaminaan ja pääsimme tutustumaan sinne Norjan, Ruotsin ja Suomen käyttäjäyhdistysten kanssa.

Ennen odotettua Hands on -osuutta Jesper Schleimann, CTO SAP EMEA North, alusti aiheesta ”Kuinka tulla älykkääksi yritykseksi (Intelligent Enterprise)?” Tämä kuulostaa vanhasta BI-konsultista hyvinkin tutulta, mutta Intelligencen sisältö on noussut uudelle tasolle.

Monen perinteisenkin yrityksen strategian ytimessä alkaa olla softa, oli ala mikä tahansa. Liiketoiminta palvelullistuu ja autonomisoituu täysin kysyntäohjautuvaksi ja asiakas maksaa vain käytön mukaan tuotoksesta, kuten paineilmasta tai reiästä seinässä.

Koneoppimisessa SAP on omine algoritmeineen kolmen suurimman joukossa globaalisti ja SAP:n tavoitteena on jo vuoteen 2020 mennessä automatisoida 60 % työpaikalla tehtävästä työstä, kun yleinen ennuste on 2025.

Muutama fakta yllätti. 77 % maailman tapahtumaliikevaihdosta on SAP-järjestelmissä ja SAPia  käytetään 25 eri teollisuudenalalla. Myös maailman suurin liiketoimintaverkosto on SAP:n hallussa, tällä viitattaneen Aribaan. Ottaen huomioon tämän suuruusluokan SAP on pystynyt todella vakuuttavasti luomaan nahkansa uudelleen.

Enemmän aitoa valinnanvaraa

SAP:n liikevaihdosta selkeästi jo yli puolet tulee pilvituotteista. Todennäköisesti tässä on mukana myös SAP:n infrapalvelu SAP HANA Enterprise Cloud, mutta siitä huolimatta osuus on merkittävä. S/4HANA:kin on nyt saatavana SaaS –ratkaisuna myös Suomeen lokalisoituna. Juhani Sysimetsä avaa tätä enemmän omassa blogissaan.

SAP:n suurin uusi julkistus ja vastaus kilpailuun on C/4HANA. Se on paketoitu kokonaisuus niin SAP:n omia CRM-tuotteita kuin myös uudempia (Core systems) sekä vanhempia (Hybris) yritysostoja. Asiakkaan kannalta tämä tarkoittaa enemmän aitoa valinnanvaraa, kun SAP panostaa nyt tosissaan tämän alueen kehittämiseen vahvoine natiivi-integraatioineen ja master datan hallintoineen ottaen vielä huomioon vahvan coren eli S/4HANA:n.

Yhdistettynä epäsuoran eli digitaalisen käytön lisensointikustannuksiin SAP:lla on hyvät mahdollisuudet kasvaa asiakaskokemuksen alueella.

Innovaatioita legoilla ja ilman

Koska kyseessä on Tanska, legoillakin pääsimme leikkimään. Ilman enempiä juonipaljastuksia voin kertoa, että demot liittyivät IoT:hen erilaisine sensoreineen ja liiketoimintasovellutuksineen sekä koneoppimiseen SAP Leonardon avulla.

Esimerkeistä heräsi monella nopeasti inspiraatio soveltaa tekniikkaa oman liiketoiminnan tarpeisiin. SAP Cloud Platformin ja Leonardon hyödyntäminen ja Design thinking –tyyppisen käytännön innovaatiokulttuurin opettelu kannattaakin aloittaa jo nyt, vaikka S/4HANA transformaatio olisi vuosien päässä.

Kulttuuri ja uusi osaaminen eivät kehity hetkessä, ja räätälöintien siirtäminen ja uudistaminen ”coresta” pilveen ottaa sekin aikansa. Tähän aiheeseen voi perehtyä syvemmin Jouko Juutin blogissa.

Innovaatiopalveluita kontista ja kumppanilta

SAP tarjoaa innovaatiopalveluita eri muodoissa, kuten SAP Mobile Innovation Lab, jossa siirrettävä kontti tulee kiihdyttämään kehittelyä asiakkaan luo. Jos idea on tarpeeksi uusi ja erilainen, SAP saattaa fasilitoida hankkeen ilman korvausta.

Myös Tieto tarjoaa vastaavia palveluita. Meiltä löytyy pitkältä ajalta osaamista kaikkiin digitaalisiin palveluihin, olemme lähellä pohjoismaisia asiakkaitamme ja omaamme vankan toimialaosaamisen.

Jos visiitti SAP Experience Centerissä kiinnostaa, yhteyden voi ottaa esimerkiksi täältä tai oman SAP-asiakkuuspäällikön kautta. Suosittelen!

Share

Ota yhteyttä

Auli Peltola
Head of SAP Application Lifecycle Management, Application Services, Tieto
auli.peltola@tieto.com